Återbetalningar

Returhantering

Vi tillhandahåller en möjlighet till öppet köp i 30 dagar för både oanvända och använda produkter. Observera att denna policy inte gäller förbrukningsvaror. Tiden för öppet köp börjar räknas från den dag då produkten mottagits, inte från beställningstillfället.

För att kunna utnyttja vår 30-dagarsgaranti måste följande kriterier uppfyllas:

  • Produkterna måste vara i sitt ursprungliga skick med intakta etiketter och taggar.
  • Förpackningen får inte vara skadad och ska vara i sitt ursprungliga skick.
  • Returvaror får inte uppvisa några tecken på användning.
  • Det krävs att du uppger beställningsnumret.
  • Du måste kunna presentera fotografier eller videobevis som tydligt visar felet, endast om produkten levererades skadad och om skadan kan dokumenteras.

Reklamation

Om vi fastställer att varan har ett fabrikationsfel har vi rätt att

  • i första hand laga den
  • i andra hand kostnadsfritt byta den mot en likvärdig vara
  • i tredje hand göra en återbetalning med “nyttoavdrag”, enligt nedan

Vid en eventuell återbetalning tar vi hänsyn till hur länge sedan det är plagget köptes. Efter en säsongsanvändning är avdraget 35% (av det pris du har betalat för plagget) och efter ytterligare en säsongs användning är det 50%. Läs gärna mer om ”nyttoavdrag” på Konsumentverkets webbplats.

Alla eventuella fraktkostnader i samband med fabrikationsfel betalas självfallet av oss.

Notera att normalt slitage inte utgör grund för reklamation. Exempelvis är inte repigt läder, sönderklivna remmar eller uppnötta armbågar grund för reklamation. Inte heller skador som uppkommit pga. att man fastnat och rivit sönder yttertyget.

Om problemet bedöms vara giltigt kommer vi att täcka alla kostnader för att ersätta produkten så snart som möjligt.

Om du stöter på problem, tveka inte att kontakta oss, vi kan ibland erbjuda alternativa lösningar.

För att vara berättigad till retur eller återbetalning inom 30-dagarsgarantin måste varan vara i ett tillräckligt bra skick för att kunna säljas som ny. Eventuella skador på förpackningen under leveransen påverkar inte rätten till återbetalning. Däremot bör påsar, bruksanvisningar och eventuellt tillbehör inte ha försvunnit.

För att slutföra din retur behöver vi ett kvitto eller inköpsbevis.

Kontakta oss innan du returnerar ditt köp till tillverkaren eller till oss, då vi vanligtvis kan erbjuda en smidigare lösning.

Det kan finnas situationer där endast delvis återbetalning beviljas (om det är tillämpligt).

Exempel på sådana situationer är:

  • Produkten är inte i sitt ursprungliga skick, är skadad eller saknar delar på grund av omständigheter som inte beror på företaget. Observera att detta inte gäller för yttre förpackningar som kan vara skadade på grund av leveransprocessen.
  • Varan bedöms som felaktig utifrån dina personliga krav och preferenser.
  • Hygienprodukter, som exempelvis strumpor, underkläder eller liknande, kan inte returneras av hygieniska skäl.

För att starta returprocessen, vänligen kontakta oss på hej@friluftsvaruhuset.se

Återbetalningar (om det är tillämpligt)

När vi har mottagit och inspekterat din retur kommer vi att skicka ett e-postmeddelande för att bekräfta att vi har tagit emot den returnerade varan. Vi kommer också att meddela dig om din återbetalning har godkänts eller nekats.

Om din återbetalning har godkänts kommer den att behandlas och en kredit kommer att göras till ditt kreditkort eller den ursprungliga betalningsmetoden inom ett visst antal dagar.

Övrigt

 

Försenade eller uteblivna återbetalningar (om det är tillämpligt)

Om du ännu inte har mottagit någon återbetalning, vänligen kontrollera först ditt bankkonto.

Kontakta därefter ditt kreditkortsföretag, det kan ta lite tid innan din återbetalning registreras.

Om du har gjort detta och ändå inte har fått din återbetalning, vänligen kontakta oss på hej@friluftsvaruhuset.se

Ersättningsvara (om det är tillämpligt)

Om varan är defekt, felstorlek eller skadad kommer vi att ersätta den. Observera att detta inte gäller för förpackningar och bruksanvisningar. Om du behöver byta mot samma vara, vänligen skicka ett e-postmeddelande till hej@friluftsvaruhuset.se. Vår policy är att i första hand skicka en ersättningsvara och om något går fel med den, genomföra en återbetalning.

Frakt

Kunden ansvarar för eventuella fraktkostnader i samband med retur av en vara. Vi strävar dock alltid efter att ha en generös returpolicy gentemot våra kunder, så kontakta oss för att diskutera alternativa lösningar om du har några frågor eller funderingar.

Beroende på var du befinner dig kan det ta olika lång tid för den utbytta produkten att nå dig. Observera att vi inte skickar från vårt eget lager, vilket kan leda till längre leveranstider.

Outlösta paket

För paket som levereras till utlämningsställen men inte hämtas ut debiteras en avgift på 150 kr för outlösta paket. Endast delvis återbetalning erbjuds för beställningar där paketet inte hämtas ut. Detta gäller inte i fall där kunden inte har blivit informerad om att en vara väntar på att hämtas ut, utan endast när kunden är medveten om detta men inte kan eller vill hämta ut varan.